MY FOLLOWERS

Sunday, August 17, 2014

Artikel - Pemandangan Alam ....

Kredit kepada: Flickr
Gambar ihsan: Flickr



Assalamualaikum.....





Mari rehatkan badan dan minda dengan menikmati keindahan alam semula jadi yang menenangkan...













KLIK SINI untuk lebih banyak foto.

Artikel - Peragut Tumpas Dengan Flying Kick!!

Kredit kepada: The Pena
Gambar ihsan: Google Images

 

Assalamualaikum.....


Woww! Suka betul berita-berita macam ini..




 
Gombak: Dara perkasa. Itulah gelaran layak diberikan terhadap seorang gadis berusia 21 tahun yang berani mengejar seorang peragut sebelum membelasah penjenayah lelaki terbabit hingga lembik di Taman Prima Gombak di sini, semalam.

Dalam kejadian 9.30 pagi itu, gadis terbabit dikatakan sedang minum bersendirian di sebuah restoran berhampiran lokasi kejadian sementara menanti kehadiran rakannya.

Sumber polis berkata, seorang peragut tiba-tiba muncul sebelum meragut beg tangan gadis itu yang diletakkan di atas meja makan.

“Mangsa yang berang dengan kejadian itu nekad mengejar suspek sejauh 100 meter. Suspek ketika itu dilihat cuba melarikan diri dengan motosikal yang diletakkan tidak jauh dari lokasi kejadian.

“Mangsa bagaimanapun melepaskan tendangan terbang mengenai tubuh suspek yang ketika itu cuba menghidupkan enjin motosikal. Tendangan kuat itu menyebabkan suspek terjatuh ke atas jalan raya,” katanya.




KLIK SINI untuk ke pautan berkaitan.

Artikel - Teknologi Dahulu dan Kini

Kredit kepada: Yahoo News
Gambar ihsan: Yahoo News

 


Assalamualaikum.....




Dulu: Talian tetap
Kini: Telefon mudah alih
Kalau dilihat keadaan masa dahulu, masih susah untuk hubungi orang yang dikehendaki sebab hanya boleh bercakap dengannya hanya bila dia ada di rumah atau di pejabat sahaja. 




Dulu: Dial-up Internet access
Kini: DSL broadband dan 3G/4G

Bila ada rumah yang ada sambungan internet, mesti akan ingat bunyi ton dial-up neng-nong-... sebelum boleh masuk dalam talian internet. Yang susahnya siapa mahu tunggu selama 10 minit hanya untuk muat turun foto dikehendaki? Kelajuan internet pun jauh daripada apa yang ada hari ini. 




Dulu: Pemain muzik analog
Kini: Telefon bimbit, iPod
Dahulu mana ada bentuk digital. Kalau mahu dengar lagu, mesti ada walkman untuk pasang kaset atau pemain audio CD. Kemudahan telefon pintar hari ini memudahkan pengguna dapatkan apa sahaja lagu daripada aplikasi yang digunakan. 




Dulu: Kamera filem
Kini: Telefon pintar, kamera digital
Dahulu kalau tersalah klik pasti sudah membazir satu filem. Ingat lagi, biasanya dalam segulung ada 36 negatif untuk kamera filem. Selalu kena beringat betul-betul sebelum tekan punatnya. Kini dengan aplikasi digital tidak kira dalam telefon pintar atau kad memori dalam kamera, semuanya jadi mudah. Tidak perlu risau membazir filem atau 'kodak' pun. Kalau tersalah klik, hanya perlu tekan 'delete'. 




Dulu: Mesin faks
Kini: Email
Yang ini dari dahulu hingga kini, mesin faks masih digunakan dengan banyak penambahbaikan. Tidak sekadar hantar teks, boleh juga digunakan untuk hantar foto atau apa sahaja maklumat bercetak. Email adalah dalam bentuk digital dan boleh disimpan dalam komputer sahaja.




Dulu: TV besar
Kini: TV LCD dan skrin rata
Sekitar 80an, sesiapa yang ada tv mesti perlu perbaharui lesennya setiap tahun seperti memperbaharui lesen kenderaan. Sekitar 90an, lesen tersebut dimansuhkan. Saiz tv pula gemuk dan berat.  Kini ia dibina secara komponen digital dan menjadi lebih ringan dan lebih banyak menu dan tetapan untuk dipilih pada alat kawalan. 




Dulu: Cakera optik
Kini: USB
Kalau dahulu, untuk simpan data yang banyak, anda perlukan cakera optik. Masalahnya kalau bukan versi rewritable maka anda boleh simpannya sekali dan ia kekal begitu. Kini dengan teknologi USB drive yang lebih kecil dengan pelbagai saiz storan, anda boleh simpan data dalam bekas kecil yang boleh dimasukkan dalam poket.





Dulu: Surat, poskad
Kini: SMS, IM, YM, media sosial
Dari dahulu hingga kini dan sampai bila-bila pun ia masih relevan. Bukan setakat kirim surat, tetapi juga pelbagai bungkusan. Namun kini kalau mahu setakat menghantar teks, foto dan video sudah boleh dilakukan menerusi media sosial. 




KLIK SINI untuk artikel penuh.

Thursday, August 14, 2014

Kesihatan - 7 Makanan Untuk Bina Otot Sihat

Kredit kepada: Yahoo News
Gambar ihsan: Yahoo News

 


Assalamualaikum.....





Vitamin C: Boleh ditemui dalam semua jenis sayuran dan buah-buahan. Ia baik untuk kesihatan saluran darah yang menyokong keperluan otot untuk membawa oksigen dan nutrisi. 75 gram sehari daripada oren, atau secawan strawberi. 




Minyak ikan mempunyai keupayaan meningkatkan kesan latihan berat dengan meningkatkan kadar aliran darah ke otot, mengurangkan kehilangan protein otot dan mengurangkan kesan inflamasi untuk pemulihan yang cepat. Pengambilan 3.5 auns minyak ikan dari ikan salmon, makerel, trout, sardin atau tuna setiap minggu. 





Kalsium adalah salah satu nutrisi penting diperlukan oleh badan untuk kekuatan otot dan tulang. Dicadangkan mengambil 1200 mg sehari. Ia banyak terdapat dalam sayuran hijau, susu atau makanan tambahan.

 


Magnesium membantu mengurangkan kekejangan otot daripada latihan angkat beban atau PMS bagi wanita. Disarankan ambil 310-320 mg sehari namun tiada masalah jika diambil sehingga 400 mg sehari jika anda melakukan latihan angkatan beban selama 3 atau lebih hari dalam seminggu.






Vitamin B termasuk B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B6 (pyridoxine), B7 (biotin), dan B12 (cobalamin), setiap satunya baik tetapi ia menjadi lebih penting jika anda menggunakannya secara aktif untuk membina otot. Vitamin B memainkan peranan mengekalkan kesihatan sistem saraf dan memecahkan lemak dan karbohidrat. Kebanyakan orang mengambilnya secara sederhana menerusi diet kerana ia terdapat dalam bijirin, telur, daging, kacang legum, dan sayuran hijau. Manakala B12 terdapat dalam sumber daripada haiwan.





Vitamin D diperlukan untuk kontraksi otot, pertumbuhan otot, kekuatan, fungsinya dan tumbesaran. Pengambilan 4000-6000 IU adalah dicadangkan.





Vitamin E turut ada bersama dalam kekcang yang juga membekalkan protein, lemak sihat dan fiber. Antioksidan ini membantu sel membran pulih daripada stres yang datang daripada aktiviti senaman. Pengambilan sebanyak 300 mg sehari boleh membawa kepada loya, sakit perut dan mungkin membawa maut. Jadi ia hanya perlu dalam jumlah yang sedikit sahaja iaitu 15 mg sehari.

 

KLIK SINI untuk artikel penuh.


Sekadar Luahan - Jamuan Raya Sekolah

Kredit kepada: -
Gambar ihsan: Owned



Assalamualaikum.....


Selepas seminggu sesi persekolahan dibuka selepas cuti Aidilfitri, barulah kedengaran ada jamuan raya diadakan di tadika anakku. Jadi, malam sebelum jamuan itu mulalah tercari-cari kalau-kalau ada lagi baki kuih raya dalam mana-mana bekas. Malangnya, habuk atau bekas yang licin sahaja yang tinggal. Apalagi, ke pasarayalah jawabnya. Itu pun tidak banyak pilihan yang tinggal. Jadi, ambil sahaja apa yang boleh. Selebihnya guna kreativiti sendiri untuk jadikannya menarik untuk budak-budak :-)  







Bimbang juga mahu buat yang agak fancy, takut budak-budak tidak habis makan.

Hhmmm....

Sekadar Luahan - Terapi Untuk Budak Demam :-)

Kredit kepada: -
Gambar ihsan: Owned



Assalamualaikum.....

Ketika ini baru masuk minggu pertama Syawal 2014. Boleh kata pada tiga hari pertama Syawal kali ini, orang sibuk beraya dan mengunjungi sanak saudara sebelum boleh beraya ke rumah jiran tetangga berdekatan terutama yang mengadakan rumah terbuka. Namun bukan semua perkara berlaku seperti yang dijangka. 

Yang baiknya, kali ini keluarga turut menyambut kelahiran beberapa ahli baru. Yang demam pula segar semula bila diajak beraya. Tambahan pula rumah jiran yang dikunjungi turut memelihara beberapa sepsis ikan dalam akuarium selain burung. Sebab ini kali pertama dia tengok ikan sebesar itu, membuatkannya jadi agak terhibur dan teruja. 




Takut-takut tetapi diacahnya juga..hehehe



Demamnya seakan hilang entah ke mana.. Hahaha..